Pacar, 5 yang lain perkosa 14 tahun di M’sia

Dari Berita yahoo Malaysia;

Dungun (The Star / JST) – Setu tarikh berbahaya di sebuah taman umum di sini berubah menjadi tamasya menakutkan untuk seorang gadis 14 tahun yang berakhir dengan geng-diperkosa di sebuah rumah kosong di Malaysia.

Korban, yang merupakan putus sekolah, telah pergi kew taman  pada jam 10 malam pada hari Rabu untuk bertemu pacarnya 18 tahun yang dia kenal selama beberapa bulan.

Namun, ketika sudah waktunya pulang, pacar meminta temannya untuk menghantar gadis itu ke rumahnya, beliau  berkata dia ada tugas yang perlu dibuat.

Rakan-rakan teman lelakinya  menghantar dia  bukan ke rumahnya di Jalan Bunga Raya, Kesemua membawanya ke sebuah rumah kosong di Batu Tujuh, di mana enam orang, termasuk pacarnya, sedang menunggu sekitar 01:00.

Memaksa dia ke dalam rumah, mereka kemudian membuka bajunya sebelum minta berjalan ber telanjang.

Mereka kemudian bergantian memperkosanya selama beberapa jam sebelum meninggalkan dia di rumah kosong itu.

Mangsa meminta bantuan dari sekumpulan pelajar, yang menghantarnya ke stesen polis Dungun untuk mengajukan laporan.

Dia kemudian dihantar ke Rumah sakit Dungun untuk rawatan dan cek-up.

Wakil Timbalan OCPD Dungun Supt Ismail Abdullah berkata polis telah menahan lima suspek berusia antara 16 dan 23.

“Kami memeriksa sama ada mereka berada di bawah pengaruh ubat-ubatan. Mereka telah diserahkan sampai April 20 untuk memudahkan penyiasatan,” katanya, tambahnya lagi, bahawa polis sedang mencari dua suspek yang lain, keduanya berusia 19.

Lelaki sepatutnya melindungi wanita kerana mereka adalah golongan yang lemah.
Walau pun pada zaman sekarang dah banyak wanita yang lebih berjaya dari lelaki tetapi pada hakikatnya mereka lebih banyak kelemahan dari pada lelaki. Dan Seharusnya lelaki perlu melindungi mereka( wanita) ini. Bukan mengkhianati mereka. Berilah hukuman yang setimpal bagi perogol-perogol itu.

Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna. Setiap perbuatan jahat pasti ada terbalasanya. Apakah perogol-perogol ini tidak terfikir behawa sekiranya perbuatan mereka berlaku pada adik-adik perampuan mereka, kakak atua kepada mak mereka. Apa perasaanya? Adakah mereka ini sudah kebal dengan perasaan serbasalah?

Cubah anda baca hadith-Hadith di bawah ini.

Diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah pernah bersabda:

“Sesungguhnya wanita itu seperti tulang rusuk. Jika kamu cuba untuk meluruskannya, ia akan patah. Tetapi jika kamu biarkan sahaja, maka kamu akan dapat memanfaatkannya dengan tetap dalam keadaan bengkok.”

Dalam hadith lain yang hampir sama konteks:

Peliharalah wanita itu dengan sebaik-baiknya, sebab sesungguhnya wanita dijadikan dari tulang rusuk dan sesungguhnya yang paling bengkok adalah tulang rusuk yang paling atas sekali. Maka jika kamu cuba meluruskannya nescaya ia akan patah. Dan jika kamu biarkan saja maka, ia akan tetap bengkok. Sebab itu, Peliharalah wanita dengan baik. (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Petikan Dari Himpunan Hadith tentang wanita:

Hadith :

Daripada Aisyah r.a, dari Nabi S.A.W baginda telah bersabda yang maksudnya:”Sesiapa yang diberati menanggung sesuatu urusan menjaga dan memelihara anak-anak perempuan, lalu ia menjaga dan memeliharanya dengan baik, nescaya mereka menjadi pelindung baginya daripada api neraka.”

(Bukhari, Muslim dan Tirmidzi)

Huraian
1. Perempuan atau wanita adalah makhluk Allah yang amat istimewa. Kemuliaan dan keruntuhan sesuatu bangsa terletak di tangan mereka.
2. Kedua ibu bapa wajib memberi perhatian terhadap anak-anak perempuan lantaran anak-anak perempuan merupakan aset penting yang menentukan sama ada ibu bapa mereka layak memasuki syurga atau terhumban ke dalam neraka disebabkan oleh mereka.
3. Rasulullah SAW pernah bersabda dalam hadis baginda yang bermaksud: “Takutlah kamu kepada Allah SWT dalam perkara-perkara yang berhubung dengan kaum wanita.” Ini bermaksud bahawa setiap ibu bapa dan yang bergelar suami hendaklah sentiasa mengawasi anak-anak perempuan dan isteri mereka agar sentiasa berpegang teguh dengan agama dan mematuhi perintah Allah SWT.
4. Kata orang ‘menjaga lembu sekandang adalah lebih mudah daripada menjaga anak perempuan seorang’. Kemungkinan ini ada benarnya apakala kita melihat ramai ibu bapa yang menjaga anak-anak mereka dengan hanya memberi tempat tinggal, makan dan minum semata-mata seperti menjaga dan memelihara binatang ternakan yang hanya bertujuan menggemukkan sahaja. Sedangkan pendidikan agama tidak diberi penekanan yang sepatutnya. Contohnya dalam perkara aurat dan pergaulan hingga akhirnya ramai perempuan atau wanita yang menjadi bahan fitnah dan terdedah dengan berbagai keburukan yang mencemarkan nama baik keluarga dan agama.
5. Sesungguhnya anak-anak yang diajar dengan didikan agama yang baik akan memberi faedah kepada ibubapanya semasa hidup dan selepas mati bahkan secara logiknya tiada ibubapa yang inginkan anak-anak mereka menjadi beban dan membawa kecelakaan kepada mereka di dunia apalagi di akhirat kelak.

#138: Menjaga dan menasehati perempuan

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a.: Rasulullah Saw. pernah bersabda, “Siapa
pun yang beriman kepada Allah dan Hari Kiamat janganlah melukai tetangganya.
Dan Aku perintahkan kalian untuk menjaga perempuan karena mereka diciptakan
dari satu tulang rusuk dan bagian yang melengkung adalah bagian yang paling
atas. Jika kamu berusaha meluruskannya, ia akan patah. Dan jika kamu
membiarkannya ia akan tetap bengkok. Maka Aku perintahkan kepadamu untuk
menjaga perempuan. [7:114-S.A.]

Shahih Al-Bukhari, dikutip dari buku “Ringkasan Shahih Al-Bukhari” disusun
oleh Al-Imam Zainuddin Ahmad bin Abdul-Lathif Az-Zabidi [1858-R.S.A.]

~ oleh myownideasblog di 19 April 2011.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: