Hijrahnya

Jerusalem, Dome of the Rock

Image via Wikipedia

Ini ke maksud Hijrah kepadanya?

Seorang lelaki yang bernama Sahir ( bukan nama sebenar) di kawasan berdekatan tempat tinggal  di Ladang Matamba,juga tempat kerja saya satu lagi syarikat perladangan di kawasan Jalan Tungku. Seseorang di laporkan mengamuk dengan sendirinya pada tenga malam Selasa 7 Desember 2010. bersamaan dengan 1 Muharam 1432 Jam 11:30 tengah malam. Laporan ini saya terima pada malam kejadian itu juga. Seorang kawan melaporkan kejadian ini melalui panggilan telefon mudah alihnya.

Awal Muharram

Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, gelintar

Hari Awal Muharram atau Hari Maal Hijrah merupakan suatu hari yang penting bagi umat Islam kerana ia menandakan peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam. Ia memperingati penghijrahan Nabi Muhammad dari Kota Makkah ke Madinah pada tahun 622 Masihi. Berlaku pada 1 Muharam, ia merupakan hari pertama Takwim Hijrah.

Di Malaysia, ia merupakan hari keagamaan di mana umat Islam mengadakan solat sunat di masjid-masjid di seluruh negeri. Hari Maal Hijrah atau Awal Muharram merupakan hari cuti umum di Malaysia.

Ya itulah yang sepatutnya kita lakukan pada hari ini. Tapi ada segelintir masyarakat kita ni yang Islam pada nama sahaja, kerana dia lahir dalam keluarga islam. Teatapi tengkah dan lakunya bukan separti islam. nk tahu kenapa? Seorang yang nak saya carita kan ini dari suku kaum bugis dan semestinya beragama islam kan? Lah tak kiralah suku kaum mana pun kan yang penting ajaran agama tu yang kuat. Pada zaman teknologi ni muda-mudi dah jauh tersesat.

Semua orang meraikan awal muharam degan bersolat dan ada juga yang membaca  kitab suci Al-Qur’an. yang ni, hijrah yang tersesat agaknya. Dia berpesta degan berminum-minum, bermabuk-mabuk, Astaghfirullah hal azzim. Tuhan sahajalah yang tahu yang yang jadi dengan pemuda ini. Dalah mabuk tak lagi puas, pergi lagi mengamuk-ngamuk di kawasan kejiranan. ber buat bising, ajak orang bergaduh. Bertatak. Saya tak taulah pula adakah dia ni memang begini kalau mabuk atau pun memang dah ada yang tak kena denga dia ni. Sebab selama ini tak ada juga berlaku sebagini. walau pun mereka bermabuk. taklah pula sampai mengamuk. Ya munkin inilah pengHijrah-annya.

Masa dia ni mengamuk ada parang panjang dibawanya. Ajak orang berparang. Semau orang dikawasan perumahan itu ketakutan. Mereka bersembunyi. Yang berjalan pada waktu itu pun menyembunyikan diri di kawasan yang gelap. Kenapa pula abang ipar saya nak tunjuk berni agaknya. Nak ditegurnya berangkali orang mabuk itu. Sampai sahaja dekat dengan orang itu. Orang mabuk itu pun nak menataknya dengan parang panjang. ya Allah, nasib baik Orang Mabuk itu yang saya namakan sebagai Sahir tergelincir. Taulah mabukkan? dalah mabuk terpijak batu timbul lagi sementara mahu sudah menatak abang ipar saya yang bernama Kuri (bukan nama sebenar) Sahir  terjatuh tak sempat menghayunkan parangnya. Tapi abang ipar saya tercedera sedikit di bahagian lenganya. Kan parang panjang tu, hujung parang Sahir mengenai lengan Kuri.

Kuri pun bergegas pulang dan meminta batuan orang ramai. Orang-oreang di kawasan itu sudah pun lama bersembunyi memerhatikan gelegat Sahir. Mereka tak buat bising takut dedengari oleh Sahir. Yang abang ipar say ni keluar buat apa?

Ha, tulah kalau suka tunjuk berani. Bila terdengar sahaja saura Kuri yang meminta pertolongan, orang-orang yang yang bersembunyi di situ terus mengeroyok Sahir sipemabuk itu. mereka memukalnya dengan kayu yang memang mereka sediakan dari awal lagi. Rupanya jiran-jiran sudah lama menangkap si Sahir tapi mereka takut kerena di membawa parang panjang da sepatutnya mereka tak mahu mencederakan Sahir. Bila  Kuri ni minta tolong sangkaan mereka Kuri dah cedera parah. Tulah mereka mengarumuni Sahir dengan serantak dan mengejut. Jiran-jiran memukul kuri hinga pingsan. Dan di laporkan juga dia cedera parah. Dia kini di Hospital Beasr Lahad Datu. Nyawa Sahir dikhuwatiri50/50. menurut laporan doktor yang merawatnya. Inikah PengHijrah-an yang dia mahukan?

Menyasal pun dah tak berguna lagi. “Sesal dahulu pendepatan, sesal kemudian tiada gunanya”. Inilah kata pepatah orang tua kita.

Rupanya sebelum Sahir mengamuk ke kewasan perkampongan dia suda merusakan hara benda orang dan staff-staff di ladang itu. Dia telah merosakkan dua buah motosikal dan memecakan cermin kerita pagawai di sana.Orang ramai dah tahu sebenarnya. memang mereka ingin menangkaonya tapi tak ber peluang sehingalah Kuri tercedera  Mereka fikir teruk kecederaannya. Itulah mereka tidak membuang masa lagi, terus mengarumuni Sahir dan memukulnya sehingga parah. Pada masa itulah polis tiba dan melaraikan kekecohan itu. Akhirnya Sahir berHijrah ke hospital.

Semoga dia akan terselamat. Sekiranya dia mat,i entah kemana dia di tempatkan di akhirat kelak? apa-apa pun “wallahhu alam”. sebulum saya mengundur diri, saya nak  memberitahu, saya mengikuti perkembangan Sahir. Tunngulah sembungan cerita ini.

wassalamualaikum warrahmatullahhi wal barakatu.

dan Selamat membaca.

dari Mymalaysblog’s blog

Deksi Sakilan

~ oleh myownideasblog di 8 Disember 2010.

2 Respons to “Hijrahnya”

  1. Assalaamu ‘Alaikum waRahmatullaahi waBarakaatuh
    JazaakAllaah.
    Keep doing Da’wah ilAllaah(Inviting and Calling others towards Allaah and Islam) day and night like Nooh ‘alaihis salaam, and Du’aa at night for Hidaayah(Guidance towards Allaah and Islam) of whom you give Da’wah ilAllaah.
    May Allaah give you Istiqaamah(Perseverance upon Deen).

    I know a good Malaysian blog.Tell me if you like it.
    http://maulanasufisunnah.wordpress.com/author/maulanasufisunnah/

    • Thanks for comments. insyaAllah. if Allah grants me, I’ll do my very best to keep on doing Da’wah. May Allah guide us to the true path, and save us from His fire of Hell
      Alhamdulillah

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: