Kisah Sepasang Kekasih

•20 Julai 2011 • Tinggalkan Komen
Dari Nana  Siti RAtna facebook.com

Satu pasangan kekasih sedang memecut melebihi 100 km/jam di jalanraya.

Gadis : Perlahankanlah sikit moto nie..saya takut la..
Si Lelaki : Tak nak..bawak laju-laju macam nie ler seronok..
Gadis : Tak..tak seronok pun..tolonglah..saya takut sangat nie..
Si Lelaki : Kalau awak nak saya perlahankan motosikal nie..awak kena kata awak cintakan saya dulu..
Gadis : Ok. Saya cintakan awak !
Si Lelaki : Ok..sekarang peluk saya kuat-kuat.

* Si Gadis Memeluk Lelaki tadi dengan erat *

Si Lelaki : Awak..boleh awak tolong tanggalkan topi keledar saya tak?? Kemudian pakaikan kat awak..Saya rasa tak selesa lah..

——————————————————————————–
Dalam surat khabar keesokkan harinya :

Sebuah motosikal telah berlanggar dengan satu bangunan akibat kegagalan fungsi brek.

Dua mangsa yang terlibat dalam kemalangan tersebut, dan hanya satu daripada mereka terselamat.

——————————————————————————–
Kisah sebenarnya, semasa sedang menuruni jalan tersebut, Si Lelaki telah mendapati yang brek motosikalnya tak berfungsi, tetapi dia tidak mahu kekasihnya tahu. Sebaliknya, dia meminta kekasihnya tadi mengungkapkan perkataan ” Saya cintakan awak” dan merasakan dakapan terakhir kekasihnya, dia juga memberikan topi keladernya kepada Si Gadis mengharapkan kekasihnya itu selamat..walaupun itu bereti dia akan terkorban.

Jadi sekiranya anda ada seseorang yang amat anda cintai dan ambil berat, beritahu dia yang anda cintakannya.

Semoga kita masih punya waktu untuk mengucapkannya.

Pacar, 5 yang lain perkosa 14 tahun di M’sia

•19 April 2011 • Tinggalkan Komen

Dari Berita yahoo Malaysia;

Dungun (The Star / JST) – Setu tarikh berbahaya di sebuah taman umum di sini berubah menjadi tamasya menakutkan untuk seorang gadis 14 tahun yang berakhir dengan geng-diperkosa di sebuah rumah kosong di Malaysia.

Korban, yang merupakan putus sekolah, telah pergi kew taman  pada jam 10 malam pada hari Rabu untuk bertemu pacarnya 18 tahun yang dia kenal selama beberapa bulan.

Namun, ketika sudah waktunya pulang, pacar meminta temannya untuk menghantar gadis itu ke rumahnya, beliau  berkata dia ada tugas yang perlu dibuat.

Rakan-rakan teman lelakinya  menghantar dia  bukan ke rumahnya di Jalan Bunga Raya, Kesemua membawanya ke sebuah rumah kosong di Batu Tujuh, di mana enam orang, termasuk pacarnya, sedang menunggu sekitar 01:00.

Memaksa dia ke dalam rumah, mereka kemudian membuka bajunya sebelum minta berjalan ber telanjang.

Mereka kemudian bergantian memperkosanya selama beberapa jam sebelum meninggalkan dia di rumah kosong itu.

Mangsa meminta bantuan dari sekumpulan pelajar, yang menghantarnya ke stesen polis Dungun untuk mengajukan laporan.

Dia kemudian dihantar ke Rumah sakit Dungun untuk rawatan dan cek-up.

Wakil Timbalan OCPD Dungun Supt Ismail Abdullah berkata polis telah menahan lima suspek berusia antara 16 dan 23.

“Kami memeriksa sama ada mereka berada di bawah pengaruh ubat-ubatan. Mereka telah diserahkan sampai April 20 untuk memudahkan penyiasatan,” katanya, tambahnya lagi, bahawa polis sedang mencari dua suspek yang lain, keduanya berusia 19.

Lelaki sepatutnya melindungi wanita kerana mereka adalah golongan yang lemah.
Walau pun pada zaman sekarang dah banyak wanita yang lebih berjaya dari lelaki tetapi pada hakikatnya mereka lebih banyak kelemahan dari pada lelaki. Dan Seharusnya lelaki perlu melindungi mereka( wanita) ini. Bukan mengkhianati mereka. Berilah hukuman yang setimpal bagi perogol-perogol itu.

Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna. Setiap perbuatan jahat pasti ada terbalasanya. Apakah perogol-perogol ini tidak terfikir behawa sekiranya perbuatan mereka berlaku pada adik-adik perampuan mereka, kakak atua kepada mak mereka. Apa perasaanya? Adakah mereka ini sudah kebal dengan perasaan serbasalah?

Cubah anda baca hadith-Hadith di bawah ini.

Diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah pernah bersabda:

“Sesungguhnya wanita itu seperti tulang rusuk. Jika kamu cuba untuk meluruskannya, ia akan patah. Tetapi jika kamu biarkan sahaja, maka kamu akan dapat memanfaatkannya dengan tetap dalam keadaan bengkok.”

Dalam hadith lain yang hampir sama konteks:

Peliharalah wanita itu dengan sebaik-baiknya, sebab sesungguhnya wanita dijadikan dari tulang rusuk dan sesungguhnya yang paling bengkok adalah tulang rusuk yang paling atas sekali. Maka jika kamu cuba meluruskannya nescaya ia akan patah. Dan jika kamu biarkan saja maka, ia akan tetap bengkok. Sebab itu, Peliharalah wanita dengan baik. (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Petikan Dari Himpunan Hadith tentang wanita:

Hadith :

Daripada Aisyah r.a, dari Nabi S.A.W baginda telah bersabda yang maksudnya:”Sesiapa yang diberati menanggung sesuatu urusan menjaga dan memelihara anak-anak perempuan, lalu ia menjaga dan memeliharanya dengan baik, nescaya mereka menjadi pelindung baginya daripada api neraka.”

(Bukhari, Muslim dan Tirmidzi)

Huraian
1. Perempuan atau wanita adalah makhluk Allah yang amat istimewa. Kemuliaan dan keruntuhan sesuatu bangsa terletak di tangan mereka.
2. Kedua ibu bapa wajib memberi perhatian terhadap anak-anak perempuan lantaran anak-anak perempuan merupakan aset penting yang menentukan sama ada ibu bapa mereka layak memasuki syurga atau terhumban ke dalam neraka disebabkan oleh mereka.
3. Rasulullah SAW pernah bersabda dalam hadis baginda yang bermaksud: “Takutlah kamu kepada Allah SWT dalam perkara-perkara yang berhubung dengan kaum wanita.” Ini bermaksud bahawa setiap ibu bapa dan yang bergelar suami hendaklah sentiasa mengawasi anak-anak perempuan dan isteri mereka agar sentiasa berpegang teguh dengan agama dan mematuhi perintah Allah SWT.
4. Kata orang ‘menjaga lembu sekandang adalah lebih mudah daripada menjaga anak perempuan seorang’. Kemungkinan ini ada benarnya apakala kita melihat ramai ibu bapa yang menjaga anak-anak mereka dengan hanya memberi tempat tinggal, makan dan minum semata-mata seperti menjaga dan memelihara binatang ternakan yang hanya bertujuan menggemukkan sahaja. Sedangkan pendidikan agama tidak diberi penekanan yang sepatutnya. Contohnya dalam perkara aurat dan pergaulan hingga akhirnya ramai perempuan atau wanita yang menjadi bahan fitnah dan terdedah dengan berbagai keburukan yang mencemarkan nama baik keluarga dan agama.
5. Sesungguhnya anak-anak yang diajar dengan didikan agama yang baik akan memberi faedah kepada ibubapanya semasa hidup dan selepas mati bahkan secara logiknya tiada ibubapa yang inginkan anak-anak mereka menjadi beban dan membawa kecelakaan kepada mereka di dunia apalagi di akhirat kelak.

#138: Menjaga dan menasehati perempuan

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a.: Rasulullah Saw. pernah bersabda, “Siapa
pun yang beriman kepada Allah dan Hari Kiamat janganlah melukai tetangganya.
Dan Aku perintahkan kalian untuk menjaga perempuan karena mereka diciptakan
dari satu tulang rusuk dan bagian yang melengkung adalah bagian yang paling
atas. Jika kamu berusaha meluruskannya, ia akan patah. Dan jika kamu
membiarkannya ia akan tetap bengkok. Maka Aku perintahkan kepadamu untuk
menjaga perempuan. [7:114-S.A.]

Shahih Al-Bukhari, dikutip dari buku “Ringkasan Shahih Al-Bukhari” disusun
oleh Al-Imam Zainuddin Ahmad bin Abdul-Lathif Az-Zabidi [1858-R.S.A.]

Memperingati Maulud Nabi

•15 Februari 2011 • 1 Komen

Petikan ini Saya copy paste dengan tujuan meng-share-kan Artikel ini, agar sesiapa yang akan membaca blog ini setidak-tidaknya dapatlah juga mereka mengingati junjungan  kita, Nabi Muhammad SAW. Kebanyakan remaja yang beragama Islam pada masa kini  telah leka dan sibuk dengan urusan mereka sendiri. Hanyut dengan budaya asing hingga lupa pada ajaran agama  Islam.  Degan itu saya mempostkan artikel ini kedalam blog saya. Manalah tahu ada yang dapat masuk secara tak sengaja ke blog  ini dan terbaca artikel ini dapatlah juga mereka mengingati Kelahiran Nabi kita dan seterusnya Agama kita Islam.

Dari Abu Hurairah ra, dari Nabi saw sabdanya: “Sesiapa yang ditanyakan kepadanya mengenai sesuatu ilmu (agama), lalu ia menyembunyikannya nescaya Allah mengekang mulutnya dengan kekang dari api neraka, pada hari kiamat kelak.” [ Abu Daud dan Tirmiz.

Oleh itu saya share apa yang saya fikir perlu saya share untuk umum.

Hukum memperingati maulid nabi
Allah telah memerintah nabinya untuk mengikuti syari’atnya dalam
beribadah kepadanya, dan melarang mengikuti hawa nafsu, dalam banyak ayat
Allah memerintah nabinya untuk mengikuti wahyu. Ulama mengatakan bahwa
ibadah harus didasari wahyu, dan tidak berdasarkan akal fikiran manusia.
Allah SWT memberi karunia kepada hambanya dengan mengutus
rasulnya SAW, bukan dengan kelahirannya, oleh karena itu pada hari kelahiran
nabi s.a.w para salafus shalih tidak melakukan amal perbuatan yang lebih dari
hari-hari lain, dan tidak menganggap hari kelahiran nabi sebagai hari istimewa
yang perlu diperingati, dirayakan atau dikaitkan dengan suatu hal yang
dianggap penting, lihatlah misalnya Umar bin Khattab t ketika akan menetapkan
awal tahun hijriyah, beliau tidak memulainya dari hari atau bulan kelahiran nabi
s.a.w, namun memulainya dengan tanggal kemenangan nabi SAW.
Peringatan maulid nabi tidak pernah dilakukan oleh rasulullah, para
sahabat, para tabi’in, maupun para imam madzhab seperti imam syafi’I, imam
malik, Ahmad bin hambal dan Abu Hanifah, akan tetapi yang pertama kali
mengadakan peringatan maulid nabi adalah para khalifah fatimiyah pada abad
keempat hijriyah, bahkan mereka bukan hanya memperingati hari kelahiran
nabi, akan tetapi mereka juga memperingati hari kelahiran imam Ali, Fatimah,
hasan, dan Husain. Sebelumnya umat islam tidak mengenal yang namanya
peringatan maulid nabi s.a.w.
Sebenarnya para ahli sejarah berbeda pendapat tentang bulan kelahiran
nabi s.a.w, ada yang mengatakan nabi dilahirkan pada bulan ramadhan, namun
mayoritas mereka mengatakan bahwa nabi s.a.w dilahirkan pada bulan rabiul
awwal. Kemudian mereka juga berbeda pendapat tentang tanggal kelahiran nabi
s.a.w. Ibnu Abdil barr mengatakan beliau lahir pada tanggal dua, ada yang
mengatakan tanggal delapan, ini didukung oleh ibnu Hazm dan kebanyakan ahli
hadits, ada yang mengatakan pada tanggal sembilah, ini dikuatkan oleh abul
hasan an-Nadawi dan zahid al-kaustari, ada yang mengatakan tanggal sepuluh,
ini dikatakan oleh al-Baqir, ada yang mengatakan pada tanggal dua belas, ini
ditegaskan oleh Ibnu Ishaq, ada yang mengatakan tanggal tujuh belas, dan ada
yang mengatakan tanggal delapan belas rabi’ul awwal.
2
Ini menunjukkan bahwa para sahabat tidak begitu memperhatikan
tanggal kelahiran nabi, karena tidak ada ibadah yang berkaitan dengan hari
kelahirannya, sebab kalau seandianya ada, niscaya diriwayatkan kepada kita.
Kemudian perlu diketahui bahwa tanggal dua belas rabi’ul awal juga
merupakan hari meninggalnya rasulullah s.a.w, jadi bergembira pada hari itu
tidak lebih baik dari bersedih, selain itu bila diperhatikan, peringatan maulid
nabi banyak menyebar di Negara-negara yang bertetangga dengan Kristen,
seperti di suriah dan mesir. Orang-orang nasrani merayakan hari kelahiran Isa
u, dan itu merupakan sebab orang-orang islam mengadakan perayaan hari besar
karena mengikuti tradisi mereka.
Kecintaan kepada nabi SAW bukan dibuktikan dengan memperingati hari
kelahirannya, namun dengan mengikuti sunnahnya, melaksanakan perintahnya
dan menjauhi larangannya, dan gembira dengan nabi SAW bukan hanya pada
waktu-waktu tertentu, seperti hanya di bulan rabi’ul awal, tetapi sepanjang
masa.
Nabi saw telah melarang umatnya berlebihan dalam memuji dan
mengagungkan beliau, beliu bersabda: janganlah kalian belebihan terhadapku
sebagaimana orang nasrani berlebihan terhadap putera Maryam, aku tidak lain
hanyalah hamban Allah, maka katakanlah: hamba Allah dan rasulnya. (HR.
Bukhari)
Kebanyakan bacaan yang dibaca dalam peringatan maulid nabi yang
berupa pujian kepada beliau sangat berlebihan, dan ini diakui oleh orang yang
mendukung peringatan maulid nabi itu sendiri, terutama ketika sebagian orang
mengarang buku tentang peringatan maulid nabi, kemudian mereka membuatbuat
hadits palsu untuk mendukung perbuatannya. Salah seorang tokoh sufi di
abad ini yaitu Abdullah al-Ghimari berkata: (( “… buku-buku tentang maulid
nabi dipenuhi oleh hadits-hadits palsu, dan ini telah menjadi keyakinan kuat
bagi kalangan awam, aku berharap semoga Allah memberi taufik kepadaku
untuk menulis buku tentang maulid nabi, yang terbebas dari dua hal yaitu:
hadits-hadits palsu, dan sajak yang dipaksakan … jadi berlebihan dalam mumuji
itu tercela, berdasarkan firman Allah swt: ((janganlah kalian berlebihan dalam
agama kalian)), dan juga orang yang memuji nabi saw dengan suatu hal yang
tidak ada dasarnya dari nabi saw maka ia telah berbohong, sehingga ia termasuk
orang yang diancam dalam hadits: barangsiapa yang sengaja berdusta kepadaku
maka hendaklah ia menyiapkan tempatnya di neraka.
3
Fadhilah-fadilah nabi bukanlah suatu hal yang bisa dianggap enteng
dengan menggunakan hadits dhaif dan sebagainya, karena ini berkaitan dengan
pembawa syari’at, nabi umat ini, yang mengharamkan dusta atas nama beliau
dan menjadikannya sebagai salah satu dosa besar, bahkan Abu Muhammad al-
Juwaini, bapak dari Imam al-Haramain berpendapat bahwa orang yg berdusta
atas nama nabi saw, ia kafir. Dengan demikian, hal-hal yang berlebihan yang
terdapat dalam buku-buku maulid nabi, dan kisah isra’ mi’raj tidak ada
dasarnya sama sekali, maka wajib dibakar agar para penulisnya dan orang-orang
yang membacanya tidak dibakar di neraka, kami mohon keselamatan kepada
Allah”. (ini dalam buku tentang kritik terhadap burdatnya al-Bushiri hal 75).
Dan biasanya dalam peringatan maulid diakhiri dengan kata-kata bid’ah dan
tawassul-tawassul yang berbau syirik.
Kemudian dalam peringatan maulid nabi biasanya melakukan beberapa
kesalahan, di antaranya:
Orang-orang yg memperingati maulid menuduh orang-orang yang tidak
merayakannya bahwa mereka tidak mencintai nabi saw, mereka pura-pura tidak
tahu bahwa kecintaan kepada nabi dibuktikan dengan mengikuti sunnah beliau,
bukan dengan berbuat bid’ah, demikan pula hal-hal yg dilakukan pada waktu
memperingati maulid, seperti bacaan-bacaan yang tidak ada dasarnya dari
agama yang dibaca dengan disertai gerakan-gerakan yang tidak pernah diajarkan
dalam agama, disamping kisah-kisah bohong yang dibuat-buat tentang faedah
atau fadhilah memperingati maulid nabi dsb. Syaikh Ali Mahfudz al-Azhari
berkata: “dalam memperingati maulid nabi banyak terjadi pemborosan dan
membuang-buang harta serta waktu yang tidak ada gunanya dan tidak
kebaikannya sama sekali”.(al-Ibda’/324) sedangkan kaidah syar’iyah
mengatakan bahwa suatu yang mubah jika menyebabkan kepada suatu yang
diharamkan maka hukumnya haram.
Seluruh umat islam telah sepakat bahwa merayakan maulid nabi adalah
bid’ah, akan tetapi mereka berbeda pendapat, ada yang mengatakan bahwa ia
adalah bid’ah hasanah, dengan alasan bahwa ada maslahat yang mungkin bisa
diperoleh.
Akan tetapi para ulama yang lain, baik dahulu maupun sekarang banyak yang
berfatwa bahwa merayakan maulid hukumnya haram, berdasarkan dali-dalil
syari’at yang mengharamkan bid’ah dalam masalah agama, sedangkan perayaan
maulid termasuk masalah agama, mereka memandang bahwa perayaan maulid
4
adalah suatu kesalahan yang pasti, sedangkan kebaikan yang diharapkan hanya
merupakan dugaan. Kemudian perayaan tersebut tidak pernah dilakukan oleh
nabi saw, dan juga para sahabat, para tabi’in, dan juga periode setelah itu. Dan
juga nabi saw tidak membedakan bid’ah ada yang baik dan buruk, akan tetapi
beliau mengatakan: kullu bid’atin dhalaalah: semua bid’ah adalah kesesatan).
Imam malik berkata: barangsiapa yang berbuat bid’ah dalam islam dan ia
menganggapnya baik, maka ia telah menyangka bahwa Muhammad saw telah
berkhianat terhadap kerasulan, karena Allah swt berfirman: “pada hari ini aku
telah menyempurnakan agamamu”, maka apa yang tidak termasuk agama pada
waktu itu, maka sekarang tidak menjadi agama) (al-I’tisham karangan as-
Syatibi).
Adapun ulama-ulama yang berfatwa bahwa perayaan maulid itu bid’ah,
diantaranya:
Imam Syatibi, beliau menyebutkan di awal kitabnya al-I’tisham (1/34) dan
mengatakan bahwa menjadikan hari kelahiran nabi saw sebagai ied adalah
bid’ah.
Imam al-fakihani dalam bukunya risalah al-Mufradah hal 8-9.
Ulama India, Abu thayyib syamsul Haq, begitu pula gurunya al-Allamah
Basyiruddin Qanuji yang menulis buku dengan judul: ghayatul kalam fii ibthalil
amalil maulid wal qiyam.
Syaikh al-Allamah Abi Abdillah Muhammad al-Haffar al-Maliki salah satu ulama
maroko berkata: (para salafus shalih yaitu para sahabat nabi dan orang-orang
yang mengikuti mereka tidak pernah berkumpul pada malam kelahiran nabi
untuk beribadah, dan tidak melakukan sesuatu yang lebih dari hari-hari biasa,
karena nabi saw tidak mengagugkan sesuatu kecuali yang disyari’atkan oleh
Allah swt… (almi’yaar al-mu’rab 7/99).
Syaikh Muhammad shalih al-Utsaimin kt: (mereka melakukannya dengan alas
an mencintai rasulullah saw, dan mereka ingin mengingat rasulillah saw. Kami
katakan kepada mereka: kami senang jika kalian mencintai nabi saw, dan kami
senang jika kalian ingin mengingat nabi saw, akan tetapi ada ketentuan yang
telah ditetapkan olen Yang Maha Bijaksana, dan tuhan seluruh alam, ada
ketentuan dalam mencintai, yaitu firman Allah swt: katakan, jika kamu
mencintai Allah, maka ikutilah aku niscaya Allah mencintaimu.
5
Jika seseorang jujur dalam pengakuannya mencintai Allah dan rasulnya, makan
hendaklah mengikuti syari’at Allah, dan mengikuti apa yang diajarkan oleh nabi
saw, jika ia tidak mengikutinya, maka pengakuan cintanya dusta. Karena neraca
ini adalah neraka yang jujur dan adil. Oleh karena itu mari kita lihat, apakah
merayakan kelahiran nabi saw termasuk syari’at allah? Apakan nabi saw
melakukannya? Apakan khulafa’ rasyidin melakukannya? Apakah para sahabat
melakukannya? Apakah para tabi’in melakukannya? Jelas jawabnya tidak,
barangsiapa yang mengatakan sebaliknya, maka hendaklah memberikan bukti.
“katakan, sampaikanlah bukti kalian jika kalian benar”).
Syaikh DR. Yusuf al-Qardhawi berkata: … mereka mengatakan bahwa yang
membuat-buat perayaan maulid ini adalah Fathimiyah di mesir, dan dari mesir
menyebar ke Negara-negara lain, ada kemungkinan di balik itu ada tujuan politik
tertentu, mereka ingin mengalihkan perhatian rakyat kepada perayaan maulid
ini, sehingga mereka tidak ikut campur memikirkan urusan politik dan juga
masalah-masalah umum lainnya, oleh karena itu kalau ini dianggap ibadah
maka kami berkata: ibadah ini tida pernah diajarkan dan tidak benar) al-Jazirah.
Syaikh Muhammad al-Ghazali dalam bukunya: bukan termasuk islam hal 252
kt: bertaqarrub dengan mengadakan perayaan maulid adalah ibadah yang tidak
ada dasarnya, oleh karena itu kita memandang bahwa semua perayaan ini
adalah bid’ah yang ditolak dan tidak bisa dibenarkan.. menghilangkan maulid
adalah masalah yang sangat penting baik dari segi agama maupun dunia ..selain
maulid nabi juga peringatan isra’ mi’raj, malam nisfu sya’ban, lailatul qadar, dan
malam awal tahun hijriyah.
Perayaan-perayaan ini telah ditentukan waktunya, dan mengeluarkan biaya
dianggap sebagian syi’ar agama, dan orang-orang awam telah memberikan
perhatian lebih dengan kata-kata dan makanan, apakan hal itu menolong
agama!!.
Ahirnya kita berdoa semoga kita mendapat kekuatan iman dan ilmu yang
bermanfaat sehingga bisa mengamalkan agama dengan benar sesuai dengan
yang diajarkan oleh Allah dan Rasulnya, dan semoga kita dijaga dari kesalah
pahaman terhadap agama yang bisa menggelincirkan kita dari jalah yang lurus.
Amin.

Saya mengakui bahawa saya sebenarnya banyak kekurangan dalam Ilmu pengatahuan agama Islam. Dengan kemudahan Internet dan penulisan blog ini. Saya mengambil kesempatan untuk mencari bahan-bahan bacaan dan Ilmu pengatuhuan tentang ajaran agama Islam yang sebenar. Sebelum ini saya menyimpan fail-fail penting saya sama ada fail saya sendiri mahu pun yang saya download atau pun di copy dari Internet. Pada suatu masa, komputer saya terkena virus. Tak taulah apa masalah sebenarnya, tapi fail-fail yang saya simpan itu semuanya tak boleh dibuka, ada pula yang hilang.

Oleh itu saya terfikir untuk menyimpan fail-fail penting saya untuk rujukan saya, sekaligus dapat juga saya mengkungsikan kepada pembaca selain fail-fail ini selamat tersimpan dan dapat saya membukanya di mana saja saya berada, asalkan ada liputan internet.

Akhir sekali, saya mohon maaf dan ampun sekiranya ada kesilapan dalam ruangan ini. Yang baik itu hanyalah dari padaNya, ynag buruk itu dari saya sendiri. Apa yang penting buatlah kerja dengan jujur dan ikhlias dan kerana Allah SWT. Wallahu A’lam

Wassalamualaikum waRahmatullahi waBarakatuh.
Dikutip dari “waqfah ma’a muhtafilina biyaum 12 rabi’ul awal, oleh: hasan al-

Memperingati Maulud Nabi.

Disusun Oleh:                                                                                                                                                                                                              Hasan al-Husaini

Penerjemah :                                                                                                                                                                                                                 Team Indonesia

Murajaah :                                                                                                                                                                                                                        Abu Ziyad

Maktab Dakwah Dan Bimbingan Jaliyat Rabwah                                                                                                                                          1428 – 2007

Dikutip dari “waqfah ma’a muhtafilina biyaum 12 rabi’ul awal, oleh: Hasan al- Husaini. http://www.saaid.net

Tumbuhan Sebagai Ubatan

•9 Januari 2011 • Tinggalkan Komen
Garlic

Image via Wikipedia

Blog ini diambil artikel Nordlilah Bt Mohd Salleh. Saya mepailkannya di blog saya kerena saya juga adalah satu dari pengguna perubatan tradisional. Saya Minum daun betik di campur dengan kunyit hitam. Bila saya demam dan kurang selera makan, Daun betiklah dan kunyit hitam yang  saya rebus dan minum air dari rebusan itu. Dengan izin Allah penyakit yang saya alami itu akan hilang dalam sehari sahaja minum air rebusan daun betik tersebut. Saya ingin mengkongsikan kepada yang lain pula untuk mencuba cara perubatan tradisional kampong ini. Saya juga mengunakan buah dan daun(pucuk) mengkudu sebagai minuman herba. Ia dapat menghilangkan ketidak keselesaan dalam perut kita. Dapat juga menurunkan tekenan dari tinggi.  Sebenarnya kurang pengatahuan pasal ubatan tradisional.  Maka saya mencari maklumat dari mana-mana sumber, majalah, buku dan juga di internet. Ini saya letakan di blog saya sebagai rujukan saya dan juga kepada sesiapa yang dapat membaca blog ini.

TUMBUHAN SEBAGAI UBATAN

NOR DALILAH BT MOHD SALLEH

PENDAHULUAN

Malaysia tidak mempunyai musim sejuk. Di kebanyakan kawasan di negeri di Malaysia, hujan turun sepanjang tahun. Hasilnya Malaysia ialah negeri yang sentiasa menghijau. Hutannya malar hijau, tetapi yang membentuk alam tumbuhan yang sentiasa menghijau inilah suatu bilangan besar jenis-jenis tumbuhan yang menunjukkan tabiat-tabiat dengan pelbagai cara yang berlainan. Malaysia memang kaya dengan tumbuh-tumbuhan hijau yang mempunyai pelbagai kegunaan.

Masyarakat pasti mengetahui tumbuh-tumbuhan telah digunakan untuk terapentik sejak zaman dahulu lagi. Pengalaman dan pengetahuan mengenainya telah diperturunkan dari satu generasi ke satu generasi yang lain, sama ada melalui tulisan atau penulisan sebagai contoh, Eber Papyrus ialah preskripsi yang digunakan oleh bangsa Mesir yang dipercayai ditulis lebih kurang 1500 tahun sebelum masihi.

Tumbuh-tumbuhan turut menjadi sumber utama dalam sistem perubatan tradisional. Memang tidak dapat dinafikan lagi bahawa perhubungan antara manusia dan tumbuhan memang banyak memberi manfaat kepada manusia jika digunakan dengan cara yang betul. Perhubungan antara rupa bentuk, warna atau bau sesuatu tumbuhan sering dikaitkan dengan jenis penyakit yang ingin diubati. Ia merupakan salah satu cara yang penting dalam menentukan tumbuhan yang boleh digunakan untuk tujuan perubatan.

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) hampir 70 peratus populasi dunia menggunakan ubat dari tumbuh-tumbuhan di negara sedang membangun dan mundur kerana ianya murah dan mudah didapati. Sebanyak 150 ribu daripada 250 ribu spesis tumbuhan berbunga berasal dari kawasan tropika. 35 ribu spesis terdapat di Asia Tenggara dan 8000 terdapat di Malaysia. Dari jumlah ini 6000 daripada spesis tumbuhan berbunga di Asia Tenggara mempunyai nilai perubatan dan 1230 daripadanya telah digunakan di dalam rawatan tradisional

TUMBUH-TUMBUHAN DAN KEGUNAANNYA DALAM PERUBATAN

MENGKUDU

Pokok mengkudu begitu dihargai di kawasan tropika sebagai bahan ubatan yang sangat berkhasiat. Pokok mengkudu mempunyai istilah saintifiknya iaitu Morinda citrifolia. Terdapat beberapa bahagian pokok mengkudu yang berkhasiat untuk ubatan. Pokok, daun, buah, kulit dan akar pohon mengkudu digunakan untuk merawat pelbagai jenis penyakit.

Tumbuhan ini berupa pohon kecil yang daunnya berbentuk bujur, berkilat. Buahnya mengerutu dan mempunyai banyak biji. Warnanya hijau kekuning-kuningan dan berbau yang kurang menyenangkan. Pokok mengkudu ini mempunyai kandungan kimia seperti metil asetil ester, asam kapril, morindadiol, soranyidiol, morindin dan morindon.

Di malaysia, daun mengkudu yang dilayur diletakkan pada dada dan abdomen untuk rawatan batuk, mual, pembesaran limpa dan kolik(memulas perut). Masyarakat Filipina menggunakan cairan daripada mengkudu dalam rawatan penyakit radang sendi. Daun mengkudu digunakan juga dalam rawatan disenteri di kalangan masyarakat tempatan Solomon dan Taiwan. Buah pokok mengkudu juga dapat mengubat pelbagai penyakit. Buahnya yang sudah masak diperah dan dicampur dengan lempoyang untuk mengubat penyakit ginjal dan hati yang membesar, membantu pencernaan dan membantu melawaskan kencing.

Rebusan kulit pokok mengkudu merupakan astrigen (bahan yang boleh mengecutkan tisu dan saluran darah) dan digunakan bagi merawat malaria. Rebusan kulit merupakan astrigen terhadap masalah usus. Campuran kulit, akar dan buah boleh digunakan unutk membersihkan luka. Masyarakat New Guinea menggunakan campuran kulit akar yang mengandungi pigmen kuning sebagai antiseptik. Di Kepulauan Solomon pula, kulit mengkudu adalah antara bahan yang digunakan semasa bersalin.

BAWANG PUTIH

Bawang putih segar atau Allium sativum yang digunakan di dalam masakan mempunyai banyak khasiat ubatan. Bawang putih berupa tumbuhan berumpun yang berulas-ulas di mana setiap ulasnya dibungkus dengan kulit yang tipis. Daun bawang putih berbentuk pita dan akarnya adalah akar serabut. Bunganya berwarna putih, jika dihiris bahagian umbinya ia akan berbau sangat tajam dan kuat. Bawang putih banyak ditanam di ladang-ladang di daerah pergunungan yang cukup memperolehi sinar matahari. Tumbuhan ini termasuk dalam famili atau suku Liliaceae.

Bawang putih juga terdapat beberapa kandungan kimia. Sativine merupakan suatu campuran kimia yang mempunyai daya mempercepatkan pertumbuhan sel dan pertumbuhan jaringan. Di samping itu, ia merangsang susunan saraf dan berbahaya bagi kanak-kanak keranan menyebabkan fatal. Ia juga mengandungi Allicin iaitu suatu campuran yang berkhasiat sebagai antibiotik. Kandungan kimia yang lain adalah sinistrin, saponin, nicotinia asid yang bersifat hipotensif. Diallydisulfida sebagai anti cacing.

Menurut rekod, bawang putih digunakan oleh orang mesir purba untuk membentuk sebahagian diet pekerja (untuk memberi kekuatan kepada mereka) yang membina piramid firaun. Semasa perang dunia terakhir, kerajaan British menggesa orang ramai menjual semua bawang putih untuk merawat luka askar-askar yang pulang dari Perancis dan pasukan tentera mereka.

Menurut laporan ; Here’s Helath (Mac 1991), bawang putih juga mengandungi khasiat anti artritis dan pengurangan gula. Bawang putih juga mengandungi bahan yang bertindak terhadap keracunan makanan. Menurut buku Traditional Malay Medicine Plants, oleh Muhamad Zakaria dan Mustafa Ali Mohd, terdapat pelbagai lagi kegunaan bawang putih dalam merawat penyakit, di antaranya ialah :

  • Bawang putih dihancurkan dan digunakan sebagai jaram bagi merawat gigitan kala jengking atau lipan.
  • Bagi merawat lelah, batuk dan ulser perut, pati jus bawang putih dihancurkan dan dicampurkan dengan sedikit madu dan gula dan ditelan.
  • Bawang putih juga boleh dikunyak untuk melindungi daripada jangkitan cacing pita.
  • Memakannya secara mentah membantu dalam mengukuhkan kelalian terhadap penyakit.

Selain daripada itu, bawang putih boleh merawat penyakit katar, radang tenggorok dan masalah sinus. Katar ialah rembesan berair dalam hidung atau kerongkong disebabkan jangkitan pada mambran lendir. Ia dibuat dengan mencampurkan bawang putih dengan madu bersama perahan lemon. Bagi masalah ketidakhadaman, sembelit dan sakit perut ringan, bawang putih boleh mengubatinya dengan menghancurkan bawang putih di dalam secawan susu suam dan meminumnya selepas makan. Rajah : lampiran 2

TONGKAT ALI

Tongkat Ali atau Eurycoma longifiola sekarang ini cukup terkenal di Malaysia. Nama tongkat Ali sebenarnya bukan merujuk kepada spesis ini sahaja tetapi juga kepada spesis-spesis lain. Bagi kebanyakan bomoh, pawang dan dukun, tongkat Ali dikenali sebagai penawar pahit. Ada banyak lagi nama tempatan bagi spesis ini, misalnya bidara pahit, bidara putih, bidara merah, lempedu pahit, payung Ali, muntah bumi dan petala bumi. Eurycoma longifiola senang tumbuh di kawasan tepi pantai mahu pun di hutan bukit. Ia boleh mencapai ketinggian setinggi 1000m dan panjang daun pokok ini boleh mencapai 1 meter.

Kesemua bahagian tongkat Ali adalah pahit. Biasanya bahagian akar yang lebih digemari oleh para penggemar ubat tradisional. Walaupun tongkat Ali pada masa kini terkenal sebagai tonik perangsang seks, pada masa dahulu tongkat Ali lebih digunakan sebagai ubat malaria dan ubat meroyan untuk ibu selepas bersalin. Tongkat Ali juga digunakan sebagai ubat pupuk untuk mengubati penyakit sakit kepala, luka-luka, ulser dan kudis sifilis. Selain itu,tongkat Ali juga digunakan sebagai ubat gusi berdarah, busung, batuk berterusan dan penawar racun.

Dalam campuran akar kayu, tongkat Ali ada banyak kegunaan, termasuklah sebagai tonik perangsang tenaga batin, ubat sakit pinggang, untuk keluarkan angin, ubat darah tinggi, kencing manis, mandul, ketumbuhan dalam rahim dan lain –lain. Di Indochina tongkat Ali dikenali sebagai pokok penawar 100 penyakit. Ini adalah kerana tongkat Ali digunakan secara meluas bagi mengubat pelbagai penyakit. Ia digunakan untuk mengubat sakit perut yang disebabkan oleh kesukaran untuk menghadam makanan dan sebagai ubat cacing.

Di Vietnam, spesis ini digunakan sebagai ubat sakit sengal-sengal di pinggang. Di Kemboja, akar pokok ini digunakan sebagai panawar racun dan penawar bisa, ubat demam kuning dan busung. Keseluruhan bahagian tumbuhan digunakan sebagai ubat demam panas. Buahnya pula digunakan sebagai ubat disenteri.

POKOK INAI

Pokok inai mempunyai nilai ubatan yang tinggi pada daunnya. Daun inai atau Henna merupakan sejenis pokok renek dengan bunga yang berwarna hijau pucat serta daun-daun yang sangat berguna. Orang-orang melayu dan cina menggunakannya untuk menyembuhkan luka dan kudis di sekeliling kuku. Untuk itu, daun-daun ini dibersihkan dan ditumbuk, kemudiannya disapukan pada tempat yang sakit.

Selain daripada itu, orang melayu juga menggunakan air daun ini untuk menyembuhkan sakit perut. Air ini berupa campuran daun inai segar yang telah dicincang atau inai kering dengan dua gelas air. Ia direbus di dalam bekas yang tidak ditutup. Airnya ditapis dan diminum.

Serbuk daun inai digunakan untuk menyembuhkan luka-luka semasa berkhatan, bisul, penyakit-penyakit kulit dan sengal-sengal tulang. Sementara itu, akar-akar palpa digunakan untuk mengubati bisul. Bagi orang-orang India,air daun itu adalah baik sebagai bahan astringen yang boleh mengecutkan tisu-tisu organik dan dengan ini dapat mengurangkan atau mengawasi pendarahan yang berlebihan. Mereka juga percaya bahawa berkumur dengan air daun inai boleh menolong menyembuhkan sakit tekak. Orang India juga menggunakan daun inai dengan menyapunya pada kulit untuk mengubati penyakit kulit, bisul dan melepuh. Mereka juga menggunakan daun-daunnya untuk menyembuhkan sakit kepala dan rasa panas di kaki.

Di samping penggunaan untuk tujuan perubatan, orang-orang Melayu juga menggunakan daunnya (yang memberikan warna jingga yang menarik) untuk mewarnakan tapak tangan, kuku dan kaki. Bila dicampurrkan dengan pewarna-pewarna asli yang lain, pewarna inai juga boleh digunakan untuk mewarnakan rambut atau bahan tekstil.

GELENGGANG

Tumbuhan gelenggang atau daun kurap yang dikenali oleh masyarakat melayu mempunyai kelebihan dalam mengubati penyakit sembelit dan kurap. Tumbuhan ini mempunyai nama saintifiknya iaitu Cassia alata. Ia merupakan sejenis pokok renek yang memanjat dan boleh tumbuh setinggi 3 meter. Dedaunnya bercantum-cantum yang biasanya mempunyai 10 pasang pucuk-pucuk muda berbentuk bujur, besar dan tidak tajam. Bunganya berwarna kuning dan meruncing tegak dihujungnya. Di samping itu, tumbuhan ini juga mempunyai banyak biji yang berbentuk segitiga.

Masyarakat di Malaysia iaitu, Melayu Cina dan India menggunakan pokok gelenggang ini sebagai ubatan dengan cara yang berbeza. Bagi masyarakat Melayu, mereka menggunakan dedaunnya sebagai ubat demah bagi mengubati penyakit kurap, sementara air rebusan akarnya diminum untuk melegakan sembelit.

Bagi masyarakat Cina pula, mereka akan menyapu daun-daun atau daun yang telah ditumbuk dan dicampur dengan air limau nipis ke tempat yang dipenuhi kurap serta lain-lain penyakit berjangkit. Bagi masyarakat India, mereka menggunakan daun-daun tumbuhan ini untuk membuat tonik yang boleh diminum begitu saja atau dicampurkan dengan susu atau gula.

BELIMBING BULUH

Belimbing buluh merupakan sejenis lagi tumbuhan yang penting dalam perubatan selain daripada penting untuk masakan. Belimbing buluh atau Averrhoa belimbi merupakan tumbuhan yang mempunyai batang yang keras dan tingginya boleh mencapai sehingga 11 meter. Daunnya mempunyai bilangan yang genap dan batangnya tidak banyak bercabang. Manakala tumbuhan ini mempunyai bunga yang berbentuk bintang yang berwarna merah muda atau ungu. Buah belinbing bulu mempunyai ruang-ruang di antaranya sebanyak 5 dan ainya tergantung pada batang atau dahan. Belimbing buluh mempunyai isi di dalamnya dan air yang banyak serta rasanya masam. Ia banyak ditanam di kawasan yang cukup mendapat sinar matahari. Tumbuhan ini tergolong dalam famili Oxalidaceae. Kandungan bahan kimia yang terkandung di dalamnya terdiri daripada kalium dan asam oksalat.

Belimbing buluh mempunyai banyak kegunaan dari segi perubatan. Ianya boleh merawat jerawat di muka sekiranya buah belimbing buluh diparut dan dicampur dengan sedikit garam. Selain daripada itu, air dari buah belinbing buluh boleh diminum untuk merawat penyakit darah tinggi. Selain daripada itu, daun, bunga, dan buah jika direbus, air rebusan itu boleh digunakan untuk melegakan penyakit batuk. Daun belimbing buluh amat sesuai untuk merawat penyakit beguk jika daunnya ditumbuk bersama bawang putih dan ditampal pada tempat sakit tersebut. Rajah : Lampiran 5

JAMBU BATU

Jambu batu atau Psidium guajava merupakan sejenis tumbuhan perdu yang banyak caband. Tingginya dapat mencapai 12 meter, manakala daunnya berbentuk bulat telur, kasar dan kusam. Ianya juga mempunyai bunga yang berwarna putih dan buahnya berisi serta banyak biji. Tumbuhan ini banyak ditanam di ladang di dalaman rumah dan di tanah-tanah yang berbatu. Tumbuhan ini boleh sampai pada ketinggian 1200 meter di atas permukaan laut. Tumbuhan ini termasuk dalam famili atau suku Myrtaceae.

Tumbuhan ini mengandungi tanin pada daun, kulit batang dan buahnya. Ia juga mengandungi banyak lemak, damar, minyak menguap dan garam-garam mineral. Jambu batu juga mengandungi avikularin dan guaijaverin yang berkhasiat sebagai antibakteria.

Jambu batu mempunyai pelbagai kegunaan, di antaranya ialah akar, kulit dan batang serta daunnya direbus dalam air yang mendidih, kemudiannya airnya itu sangat sesuai diminum bagi mengubati sakit perut dan cirit birit. Air rebusan itu juga boleh digunakan untuk membersihkan selaput lendir proses usus yang terdapat pada bayi (prolapsysani). Luka-luka boleh diubati dengan menggunakan daun jambu batu jika daun tersebut ditumbuk dan ditampal pada tempat luka tersebut. Rajah : Lampiran 6

KESIMPULAN

Tumbuh-tumbuhan memang banyak kegunaannya sama ada untuk makanan, membuat peralatan, kraftangan dan sebagai ubatan. Tumbuhan yang biasanya boleh dimakan adalah sesuai sebagai ubat kerana ia mengandungi bahan semulajadi yang boleh mengubati pelbagai jenis penyakit. Kebanyakan pihak farmasi sekarang telah banyak menggunakan tumbuhan sebagai ubat untuk mengubati penyakit. Ini kerana lebih kurang 6000 spesis tumbuhan mempunyai nilai perubatan yang tinggi berbanding dengan bahan sintesis lain. Selain daripada itu, penggunaan tumbuhan sebagai ubatan lebih mengurangkan impak kepada penggunanya.

Saya telah mencubanya dan memang mujarab. anda pun cubalah. Apa-apa pun mencegah adalah lebih baik dari mengubati. Jadi amalkanlah makanan yang sihat dan berkhasiat.

Selamat mencuba.

Takut Allah

•30 Disember 2010 • Tinggalkan Komen

Takut Allah

Ada dua  beradik lelaki yang sangat nakal. Mereka selalu melakukan beberapa kerosakan di kejiranan. Jika
seseorang telah dikunci di rumahnya, atau jika kucing seseorang telah dicat hijau,  mereka memang sudah tahu siapa pelakunya –  Dua bersaudara itu.
Suatu hari ibu anak -anak laki  itu meminta seorang pendeta untuk bercakap dengan anak-anaknya dan meletakkan takut akan Allah kepada  mereka sehingga mereka akan memperbaiki cara hidup mereka. Imam memintanya untuk menghantar anak-anaknya kepadanya satu per satu.
Ketika anak muda, pemuda tiga belas tahun, datang, imam itu menyuhnya duduk dan bertanya:
“Di mana Allah?”
Anak itu tidak menjawab.
Imam bertanya lagi, dengan  nada suara yang keras: “Di mana Allah?”
Anak itu tetap diam. Tetapi ketika imam menanyakan soalan yang sama untuk ketiga kalinya, anak itu melompat dan melarikan diri.
Dia langsung kepada abangnya.
“Kita berada dalam kesulitan besar!”  abalang  tersentak.
“Apa yang salah?” tanya anak yang lebih tua, hati-hati, tertanya-tanya manalah tahu perbuatan dosa-dosa mereka telah terbungkar dan imam akan menangkap  mereka.
“Tuhan hilang,” kata adik  itu, “dan mereka fikir kita ada hubungan dengan kehilangannya itu!”

“Meluntur buluh biar dari rebungnya”  ” Sayang anak ditangan-tangankan, sayangisteri ditinggal-tinggalkan”. Tegurlah anak-anak semasa masi kecil jika melakukan perkara yang tidak baik.       Ajarlah anak-anak  lebih awal tentang agama. Tak pun Tunjukanlah kepada anak-anak perbuatan yang baik, kerana budak suka meniru apa yang dia nampak. Laksankanlah tanggung jawab sebagai ibu bapa, selebih biar tuhan menentukannya.

Wallahu’alam.wassalam

Artis Yang Bijaksana

•30 Disember 2010 • Tinggalkan Komen

Raja Kuku Besi

Seorang raj  yang zalim, buta sebelah mata.  Mengundang tiga seniman untuk melukis fotonya.
“Jika anda melakukan potret buruk, Aku akan menghukum kamu,” ia memperingatkan, “tetapi jika anda melakukan yang baik aku akan memberimu hadiah. Sekarang mulai! ”
Artis pertama menghasilkan gambar yang menunjukkan sultan yang sebenar:  Buta  satu matanya.
Raja telah murka kerana dia diperlakukan oleh pelukis itu. Kononnya  pelukis menunjukkan rasa tidak hormat kepada raja itu. Dia telah menghukum artis  pertama itu dengan hukuman pancung.
Artis kedua menunjukkan dia dengan kedua-dua matanya utuh.
Raja pun telah mara dan menjatuhkan hukuman sebat  kepada artis kedua, kerana artis itu kata raja memperolokan dirinya.
Artis ketiga melukisnya cara profil, hanya memaparkan mata yang baik.
Sultan, senang hati,  Artis ketiga di anugahkan emas dan lukisannya di hargai oleh raja yang zalim itu.

Kita haruslah menggunakan akal jika melakukan sesuatu. Jiak kita malas menggunakan akal maka ada masanya kita akan terpelosok. Silap lengkah badan binasa

Puisi Tentang Dunia

•26 Disember 2010 • Tinggalkan Komen

Dunia Yang khusus


Sebuah dunia khas untuk anda dan saya
Sebuah ikatan khusus orang tidak dapat melihatnya
Ia  membungkus  kita  didalam kepompongnya
Dan memegang kita keras di dalam rahimnya.

Jari tangan menyebar seperti emas dipintal halus,
Lembut dekapanya, kita  bagai anak burung,                                                                                                                                                           Yang dijaga ibu dalam sarangnya,
Seperti benang sutera kukuh anyaman, membeluti tubuh kita,
Ikatannya yang  seperti tiada akhirnya, tahan lama.

Dan walaupun pada waktu benang  mungkin itu putus,
Sebuah bentuk baru di belakangnya akan tumbuh,
Untuk mengikat kita lebih dekat dan menjaga kita erat,
Di dunia khusus, di mana kita berada.



 
%d bloggers like this: